maanantai 26. kesäkuuta 2017

Appelsiininkukkafestivaalit

Mun maaliskuisen Suomiloman jälkeen oli taas ihana palata keväiseen Adanaan, huhtikuu on mun ihan lempikuukausi siellä! Ei oo vielä liian kuuma mut kuitenkin niin että t-paidalla pärjää päivisin jo vallan mainiosti. Säiden lisäksi ihan parasta huhtikuisessa Adanassa on appelsiininkukkafestivaalit ja ne ihanat kukkivat appelsiinipuut kaupungin joka kolkassa. Mä oon ollut nyt kolmena vuonna putkeen näillä festivaaleilla, viime vuonna oli jokseenkin vaisumpaa, mutta tänävuonna näiden juhlien koko oli kasvanut älyttömästi! Ennen enempi keskustaan keskittyneet juhlallisuudet ja myyntikojut oli nyt siirretty keskuspuistoon ja sitä halkovan joen reunalle. Tosi hyvä veto ainakin mun mielestä, ympäristö oli paljon kivempi ja näin voitiin välttää keskustassa älyttömät ruuhkat, koska tuolla oli tota jengiä ihan mielettömästi enemmän mun aikasempina vuosina. 







Mä olin suunnitellut viettäväni joka päivä aikaa tuolla alueella, mutta lopulta perjantaina kerettiin kävästä uuden vapaaehtosen Octavian kanssa vaan kääntymässä ja syömässä Adana kebapia ja sunnuntaina kerkesin festivaaleille ihan ajan kanssa. Lauantainana olin nimittäin Mersinissä suomi-turkki kihlajaisissa enkä ois niitä jättänyt välistä mistään hinnasta! Sunnuntaina tosiaan sitten lähdettiin kiertelemään Cansun ja kumppaneiden kanssa alueelle. Mua vähän harmitti kun Puolan tytöt kerkesivät lähtemään takaisin Puolaan just paria päivää aikasemmin, ois ollut niin kiva olla tuolla kaikki yhdessä. 




 

Cansu 

Ja niinkun sanottu, oli festivaalit oikeesti vaan kasvaneet viime vuosilta. Oli monta katua täynnä kojuja; ruokaa, kukkaseppeleitä, vaatteita, koriste-esineitä, käsitöitä, ihan mitä vaan mitä mieleen voi tullakaan, ja suurin osa tietty Adanan logoin, nimin tai appelsiinein koristeltu. Mä ostin tuolta aivan ihanan mustan nahkarepun mihin on ommeltu appelsiininkukan ja appelsiinien kuvia. Oon saanu siitä niin paljon ihasteluja täällä Suomessakin, oli kyllä niin nappiostos. Lisääntyneiden kojujen lisäksi oli suuremmat esiintymislavat, enemmän ruokatarjontaa, katuesiintyjiä, kuplavolkkareille oma ihana ulkovaloin koristeltu alueensa ja ihmisiä, ihmisiä ja vielä lisää ihmisiä. Noilla festivaaleilla on ihan oma tunnelmansa! Toivottavasti saan olla paikanpäällä taas ensivuonna 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti